Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłasza, że Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała 6 marca br. projekty rozporządzeń dotyczące podstawy programowej przedmiotów edukacji obywatelskiej i zdrowotnej. Zgodnie z nimi, oba przedmioty będą wprowadzone do programu nauczania w szkołach od 1 września 2025 roku.
Plan zajęć w poszczególnych klasach będzie dokładnie określony w nowych przepisach, które są obecnie przygotowywane. Ministerstwo Edukacji pracuje nad projektem zmieniającym ramowe plany nauczania dla publicznych szkół, który ma zostać podpisany przez ministra jeszcze w marcu.
Możesz znaleźć projekt pod adresem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12391554
Edukacja obywatelska ma na celu przygotowanie uczniów do świadomego zaangażowania w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot ten ma na celu budowanie patriotycznych postaw opartych na poczuciu tożsamości narodowej, trosce o Ojczyznę oraz odpowiedzialności za jej kształt. Jednocześnie ma promować otwartość, szacunek, empatię, solidarność oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.
Od roku szkolnego 2025/2026, w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) oraz w szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I stopnia) wprowadzony zostanie nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Zastąpi on dotychczasowy przedmiot wychowanie do życia w rodzinie.
Celem edukacji zdrowotnej jest rozwijanie kompetencji związanych z dbałością o zdrowie przez całe życie oraz budowanie potencjału zdrowotnego uczniów i ich otoczenia.
Podział tematyczny edukacji zdrowotnej obejmuje 11 obszarów:
1. Wartości i postawy
2. Zdrowie fizyczne
3. Aktywność fizyczna
4. Odżywianie
5. Zdrowie psychiczne
6. Zdrowie społeczne
7. Dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych)
8. Zdrowie seksualne
9. Zdrowie środowiskowe
10. Internet i profilaktyka uzależnień
11. System ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Zajęcia będą zorganizowane zgodnie z zasadami wychowania do życia w rodzinie. Udział w edukacji zdrowotnej będzie dobrowolny, a rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mieli możliwość złożenia rezygnacji na piśmie do dyrektora szkoły.
Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu przez cały rok szkolny, trwając 1 godzinę.
Nowe przepisy dotyczące sposobu nauczania szkolnego oraz treści związanych z wiedzą o życiu seksualnym człowieka, rodzicielstwem, wartością rodziny, życiem prenatalnym oraz prokreacją zostaną wprowadzone w ramach podstawy programowej kształcenia ogólnego. Projekt rozporządzenia zostanie podpisany przez ministra jeszcze w marcu.
Projekt można znaleźć pod tym adresem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12394353
Konsultacje publiczne dotyczące projektów rozporządzeń
Konsultacje i opinie na temat projektów rozporządzeń trwały od 31 października do 21 listopada 2024 roku. W odpowiedzi na przesłane uwagi, dokonano zmian i uzupełnień w celu lepszego dopasowania treści programowych do potrzeb uczniów oraz aktualnych wyzwań zdrowotnych i społecznych.
Decyzja została podjęta, aby edukacja zdrowotna stała się przedmiotem nieobowiązkowym.
Konieczne są określone kwalifikacje nauczycieli do nauczania różnych przedmiotów.
Z wprowadzeniem edukacji zdrowotnej i obywatelskiej do szkół wiąże się konieczność określenia kwalifikacji nauczycieli do nauczania tych przedmiotów.
W marcu planowane jest skierowanie do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102 – https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002102/O/D20232102.pdf).
Według projektu, nauczycielem edukacji zdrowotnej może być osoba, która spełnia standardowe wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli, tj. posiadająca tytuł magistra z zakresu edukacji zdrowotnej i przygotowanie pedagogiczne, lub osoba posiadająca tytuł magistra w innym zakresie, przygotowanie pedagogiczne oraz ukończone studia podyplomowe z zakresu edukacji zdrowotnej.
Według nowego rozporządzenia, kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą miały również:
– nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy,
– osoby, które ukończyły studia medyczne, farmaceutyczne, pielęgniarskie, położnicze, diagnostyki laboratoryjnej, fizjoterapii, ratownictwa medycznego, albo studia z zakresu zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna będą mogły być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło 11 uczelniom realizację kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli, przygotowujących do nauczania edukacji zdrowotnej. Studia będą finansowane z budżetu MEN i będą bezpłatne dla nauczycieli.
Ustalenia z uczelniami w sprawie warunków realizacji studiów podyplomowych dla nauczycieli, przygotowujących do nauczania edukacji zdrowotnej, dobiegają końca. Studia będą trwały 3 semestry, a zajęcia rozpoczną się w marcu/kwietniu br.
Studia podyplomowe będą oferowane przez 11 uczelni medycznych w Polsce, w tym Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu i Uniwersytet w Zielonej Górze.
Ponadto, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie we współpracy z publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli zorganizuje szkolenia i przygotuje materiały edukacyjne dla nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia z nowych przedmiotów, takich jak edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.
Od 17 marca 2025 r. będą dostępne informacje dotyczące zakresu, formy i kalendarza szkoleń.
Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotuje cyfrowe materiały edukacyjne do nauczania i uczenia się edukacji zdrowotnej, w tym scenariusze lekcji, które zostaną opublikowane na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (https://zpe.gov.pl/przed) przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
Zachęcamy nauczycieli edukacji obywatelskiej do zapoznania się z komentarzem metodycznym do nowej podstawy programowej przedmiotu, dostępnym pod adresem: https://zpe.gov.pl/b/edukacja-obywatelska/PF4CZPM5F. Komentarz został opracowany przez zespół ekspertów na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nowa podstawa programowa została przygotowana przez ekspertów na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i jest dostępna pod adresem: https://zpe.gov.pl/b/edukacja-obywatelska/PF4CZPM5F. Zachęcamy nauczycieli edukacji obywatelskiej do zapoznania się z komentarzem metodycznym do tego przedmiotu, który pomoże w lepszym przygotowaniu do prowadzenia zajęć.
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz szkoły policealnej
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczący zmian w podstawie programowej edukacji, obejmujący również uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391102)
Minister of Education’s regulation amending the regulation on the core curriculum for general education in high schools, technical schools, and vocational schools of the second degree (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391100)
Informujemy, że komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez zmian w ich treści, zgodnie z formą dostarczoną przez nadawcę. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl